5 redenen om naar Unsound Brussels te komen

02.02.2025

een bijdrage van Cedric Feys voor Bozar

Na Krakau, New York, Toronto en Adelaide presenteert het Poolse festival Unsound samen met Bozar zijn eerste Belgische editie. Verwacht je aan een brede waaier van hedendaagse muziek: van opkomend talent tot leftfield en experimental. Los van genrebeperkingen gaat Unsound voluit voor een radicaal geluid. En dat allemaal ‘gewoon’ in Brussel. Het festival neemt op 14 en 15 februari zijn intrek bij Bozar en eindigt met een clubnight in Reset.
Unsound wordt georganiseerd in samenwerking met het Adam Mickiewicz Instituut. ​​​​​​​Medegefinancierd door het Ministerie van Cultuur en Nationaal Erfgoed van Polen.

1. De smeltende klanken van Piotr Kurek 

Met invloeden uit zowel middeleeuwse composities, barokmuziek en experimentele jazz, voelt multi-instrumentalist en componist Piotr Kurek zich niet vastgebonden aan het verleden. Geflankeerd door enkele Belgische muzikanten, presenteert hij zijn album Smartwoods. Kurek danst er volmaakt tussen het organische en artificiële: steeds smelten de klanken van de akoestische instrumenten weg in de electronica, met unieke, onvoorspelbare texturen als resultaat.

2. De verstrengeling van muziek en AI

Wat moeten we denken over kunst en muziek gemaakt door AI? In plaats van alle AI-kunstwerken met een eenzijdige – al dan niet negatieve – blik te benaderen, stelt de Ierse componiste Jennifer Walshe in haar boek 13 Ways of Looking at AI, Art & Music alternatieven voor. Walshe is niet aan haar proefstuk toe. Zo herwerkte ze in A Late Anthology of Early Music Vol. 1: Ancient to Renaissance (2020) de Oude Muziekcanon met AI.

© Anne Tetzlaff

3. Verstilling met Hildegard van Bingen en de kanklės 

Ook de gezangen van Hildegard van Bingen krijgen een nieuw jasje: in het audiovisuele project Гільдеґарда (Hildegarde) krijgt de muziek van de 12e-eeuwse mystica het gezelschap van een modulaire synthesizer – voor de Oekraïense componist Heinali hét hulpmiddel om verleden en heden te overbruggen. Hij nodigt  vocaliste Yasia Saienko uit en Sophia Bulgakova verzorgt de visuals. Of hoor hoe ​​​​​​Indrė Jurgelevičiūtė de kanklės, een traditioneel Litouws snaarinstrument, opnieuw uitvindt. Samen met de eigenzinnige gitarist Raphael Rogiński presenteert ze zijn jongste album Žaltys.

4. Voor de totaalervaring

AKA HEX, de gloednieuwe samenwerking tussen Aisha Devi en Slikback – een van de meest avontuurlijke producers van het moment – staat voor experimentele clubmuziek met diepe bassen, zigzaggende synths en vervormde zang. Ook het duo Ego Death mikt op catharsis. Bestaande uit de Franse elektronische artiest Aho Ssan en de Poolse componiste en celliste Resina, creëren ze een confronterende, complexe en meeslepende soundscape.

© George Nebieridze

5. Clubnight!

Unsound eindigt met een niet te missen clubnight in Reset. Tot 6u ’s ochtends hoor je een onvergetelijke line-up van DJ’s. CRYSTALLMESS is een Franse producer en artieste met een schurend dansvloergevoel. Haar sets variëren van hardcore rap tot footwork en zijn overal te zien geweest, van Berghain tot Primavera. Sega Bodega, een Chileens-Ierse artiest en producer die bekend staat om zijn solocarrière en zijn producties voor o.a. Björk, Shygirl en Caroline Polachek, gaat b2b met het Britse zwaargewicht Lee Gamble. Bij Slikback gaan club, noise, ambient en rap allemaal de keukenrobot in tot een psychedelische taart van intense emoties en geluiden.