De 2de Adem
25.11.2024
Een bijdrage van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] en De 2de Adem.
De statuten van ‘De Tweede Adem Gent V.Z.W.’ werden opgemaakt op 27 juni 1984. Artikel 3 vermeldt: “De vereniging heeft tot doel, met uitsluiting van enig winstoogmerk, de muzikaal maatschappelijke vorming van haar leden en van de bevolking in het algemeen.” De echte missie lezen we pas in het programmaboek van het eerste optreden op 4 december 1985: “De Tweede Adem is een Gentse vzw die twee jaar geleden werd opgericht. De initiatiefnemers ervan willen de aktuele koormuziek stimuleren, vanuit de wetenschap dat deze in het overigens zeer bloeiende vlaamse (sic) koorlandschap in de kou blijft staan. In verschillende stadia werden voorbereidende stappen gezet die in september geleid hebben tot de oprichting van een permanent, d.w.z. wekelijks repeterend koor dat zich grotendeels aan nieuwe muziek wil wijden.” Niet veel later zal Karel Goeyvaerts (1923-1993) de naam “de tweede adem” citeren in het libretto van zijn opera Aquarius. We nemen een optie op de toekomst!
In 1992 wordt stichtend dirigent Marc De Smet opgevolgd door Filip Rathé. Sinds Maarten Van Ingelgem in 2001 dirigent werd creëerden we meer dan 50 nieuwe composities. De 2de Adem (intussen met een cijfer) brengt immers niet alleen composities van gevestigde waarden maar wil ook een laboratorium zijn voor (jonge) componisten. Naast eigen projecten verlenen we regelmatig onze medewerking aan projecten als OdeGand, Lunalia, Transit Festival, Belgian Music Days…
Voor dit jubileumconcert selecteerden we composities die in de loop der jaren speciaal voor ons werden geschreven. Het programma biedt meteen een terugblik op eerdere projecten. Het oudste werk vloeide in 1992 uit de pen van Geert Van der Straeten. Voor het project Creaties (2005) verklankten Petra Vermote en Lucien Posman scheppingsverhalen uit respectievelijk India en Afrika. Rond Zelfmoord des zeemans van Timothy Brown werkten we in 2015 het programma De Stem der Loreley uit. De componist kon niet weerstaan aan onze lokroep en stak de grote plas over om deze heruitvoering mee te maken. Liesbeth Decrock (intussen al lang een vaste waarde bij onze sopranen) lag mee aan de basis van het project Vreemd Fruit (2018) waarvoor ze zelf Fruitsla voor het koor schreef. Aan het werk dat bassist Koben Sprengers toen componeerde ontleende dit project zijn titel. En bij ZEST in 2022 lieten zich – naast Myriam Mattis – nog vier andere van onze componerende zangers elk inspireren door een compositie van onze dirigent.
Maar uiteraard mag nieuwe muziek op dit jubileum niet ontbreken! Van Irma Bilbao, nom de plume van Françoise Vanhecke, creëerden we eerder werk tijdens Van Parys tot Bilbao (2013). Voor dit programma met muziek van 11 Belgische vrouwelijke componisten schreef o.a. ook Liselotte Sels een nieuw werk. Intussen coacht Françoise ons regelmatig op repetities. Naar aanleiding van haar doctoraatsonderzoek ‘Inhaling Singing, a new extended vocal technique’ schreef ze voor ons Spirto 6. Na een try-out in Brussel en de avant-première in Genk volgt vandaag de officiële wereldcreatie. En al helemaal passend bij onze avontuurlijke aard, is de inkt van Concrete Music van Sander De Keere om het zo te zeggen nog nat.
Onze dirigent zette in Kojiki (eveneens voor het project Creaties) het Japanse scheppingsverhaal op muziek. De heruitvoering hiervan plannen we pas in het najaar van 2025 bij de samenwerking met AK Choir uit Tokio. Maar speciaal voor vandaag voegde hij een extra contrabaspartij toe aan Le bébé, toch ook een beetje een première!
Programma
Magnolia sugli angeliana – Myriam Mattis
Nasad Asin – Petra Vermote
Gönül Dağı – Liselotte Sels
Zelfmoord des zeemans – Timothy Brown
Concrete Music (creatie) – Sander De Keere
Strange Fruit/Bitter Fruit – Koben Sprengers
Green – Geert Van der Straeten
Le bébé – Maarten Van Ingelgem
Spirto 6 – Irma Bilbao
Au commencement – Lucien Posman
Fruitsla voor het koor – Liesbeth Decrock
Uitvoerders
Kamerkoor voor hedendaagse muziek De 2de Adem
Sylvie Erauw (vibrafoon)
Koben Sprengers (basgitaar & contrabas)
Dirigent: Maarten Van Ingelgem
Presentatie: Sander De Keere