Ear To The Ground
12.11.2024
INGRID LAUBROCK & TOM RAINEY
Wie? Ingrid Laubrock (sax) en Tom Rainey (percussie)
Wat? De centrale gast op dit festival klimt op het podium met haar wederhelft
Ga kijken want Laubrock werkte al samen met artiesten van Anthony Braxton tot Jason Moran, Rainey zit in de telefoonlijst van pianist Fred Hersch en avant-garde-icoon Tim Berne. Op hun album ‘Brink’ (2024) gaan de twee geboren improvisatoren in dialoog met elkaar. En wel zo intens dat ze je meermaals naar adem doen happen.
PLANETARY SYSTEM (IC EXTRACTION)
Wie? Gitaarduo Maarten Stragier en Pierre Bibault en componist Jessie Cox
Wat? De première van een werk dat Jessie Cox samen met het duo componeerde
Ga kijken want dit belooft een bovenwerelds concert te worden van vier (!) straffe partijen. De Zwitserse componist en drummer Jessie Cox denkt na over migratie, planeet en kosmos. Met afrofuturisme als inspiratiebron hoeft het niet te verwonderen dat de Harvard-professor al in zee ging met Sun Ra Arkestra. Voor deze nieuwe compositie komt hij naar Ear To The Ground en spant hij samen met de gitaristen Maarten Stragier en Pierre Bibault. En met … een onwaarschijnlijke massa ruimteafval. Op de website ASTRIAGraph zie je in realtime alle objecten die door de ruimte zweven, en dat verkeer maakt deel uit van de immer veranderende partituur die Stragier en Bibault met een stevige dosis improvisatie naar klank vertalen. En het plastic, katoen en rubber tussen hun snaren? Dat verwijst naar de bergen plastic afval en de plundertochten van kolonisten in ‘onontgonnen ruimtes’ uit het verleden. Een première met een boodschap die naar de sterren reikt!
AUTOPHAGY III
Wie? Andrea Mancianti (compositie) en Tom De Cock (concept, micro-percussie)
Wat? Een klankinstallatie met feedback-driven percussie- instrumenten. En wie weet mét live interventies van muzikanten
Ga kijken want een uitgekiend ontwerp waarin geluid en licht subtiel op elkaar inspelen: dat moet je live ervaren. Ook muzikanten gaan in dialoog met de installatie. Wie precies en wanneer dan wel? Dat hangt volledig af van de sfeer en inspiratie van het moment. Op en top Ear To The Ground!
MONOCHROMES
Wie? Ingrid Laubrock (compositie, sax), Tom Rainey (drums), Robert Landfermann (contrabas), Joachim Badenhorst (klarinet, sax), Microtub (tubatrio) en wie weet duiken er nog artiesten op
Wat? Een klankinstallatie, maar dan wel mét interventies van livemuzikanten
Ga kijken want de uiterst veelzijdige componiste en centrale gast Ingrid Laubrock brengt ‘Monochromes’ voor de eerste keer als geluidsinstallatie. De artiesten die op de festivalaffiche staan, nodigde ze uit om er live interventies bij te brengen. En dat vinden wij alvast even spannend als de muzikanten zelf. Oren en ogen openhouden is de boodschap!
LISTENING INTO SILENCE
Wie? Clara Levy (viool)
Wat? ̒Listening into Silence’ van Eva-Maria Houben is een totaalervaring
Ga kijken want in ‘Listening into Silence’ luister je meer naar de stilte dan naar de muziek – helemaal zoals componiste Eva-Maria Houben het met de Wandelweiser-groep voor ogen heeft. Met haar boogstreken bepaalt de Franse violiste Clara Levy meer en meer het ritme van je diepe ademhaling. Tot muzikant en luisteraar samen vertragen en verstillen. Een bedwelmende trip.
THIN PEAKS
Wie? Microtub is Robin Hayward, Peder Simonsen en Martin Taxt. Alle drie op tuba, jawel!
Wat? Het eerste microtonale tuba-ensemble ter wereld
Ga kijken want de in Berlijn residerende Brit Robin Hayward en de Noren Peder Simonsen en Martin Taxt brengen met Microtub al platen uit sinds 2011. Ze laten niet alleen hun eigen instrumenten bouwen, maar gebruiken ook geregeld hun zelf ontwikkelde Hayward Tuning Vine- software om microtonaal te componeren. En als er één plek is waar die bedwelmende subtiele klankverschuivingen van drie tuba’s een extra dimensie krijgen, moet het wel de goddelijk galmende kloosterrefter van het STAM zijn.
ABACAXI
Wie? Julien Desprez (gitaar), Jean Francois Riffaud (bas) en Francesco Pastacaldi (drums, electronics)
Wat? Een spastische splinter- bom waarvan je even zal moeten bekomen
Ga kijken want het powertrio Abacaxi (Portugees voor ‘ananas’) van gitarist Julien Desprez serveert zijn noisy en funky rockexplosies onversneden. Met hun energieke moves sturen ze geschifte geluidseffecten en flikkerlichten de zaal in, en je zintuigen alle kanten op. Een aanslag op oren en ogen, maar dan wel van het soort waar je maar niet genoeg van krijgt.
TUNE
Wie? TUUM is Maris Pajuste (zang), Anita Cappuccinelli (percussie) en Lucas Messler (percussie)
Wat? Een opmerkelijke combi van stem, cimbalen en basdrums in een nieuw werk (‘Black Hole Journeys – The Immortal II’ van Jessie Cox) en een oudere compositie (‘Tune’ van Mario Bertoncini)
Ga kijken want het jonge collectief TUUM werkte samen met de bekende componist Jessie Cox om zijn ‘Black Hole Journeys’(2022), oorspronkelijk een solowerk, speciaal voor Ear To The Ground naar een trio-versie om te turnen. De fragiele geluidswaterval van cimbalen en basdrums wordt er alleen maar magischer op. In ‘Tune’ (1965) onderzoekt Mario Bertoncini dan weer de melodische rijkdom van een resem cimbalen. De kloosterrefter van het STAM is het ideale decor om je helemaal onder te dompelen in deze onvermoede klankenwereld.
LA RUTA NATURAL
Wie? Zero Years Kid en Rinus Van de Velde
Wat? De band van Joachim Badenhorst speelt live muziek bij een film van kunstenaar Rinus Van de Velde
Ga kijken want Rinus Van de Velde, die faam verwierf met gigantische houtskooltekeningen, exposeerde al van in het S.M.A.K. over Bozar en Museum Voorlinden tot in Noorwegen en China. En wat doe je als een van de grootste beeldend kunstenaars van het land een verbond smeedt met een van de creatiefste jazzartiesten van het moment? Zorgen dat je daarbij bent, natuurlijk!
LIAISONS
Wie? Harpiste Jenna Vergeynst en danser-performer Myrthe Bokelmann
Wat? Een intense performance rond ‘Fidélité’ van Georges Aperghis, met nieuw werk van Ellen Jacobs en Ward De Jonghe
Ga kijken want “Ne parle pas de ton coeur, c’est pur vanité” is maar een van de vele intrigerende zinsneden die opdoemen in ‘Fidélité’, het onheilspellende werk van Georges Aperghis voor harp en stem uit de vroege jaren tachtig. Het inspireerde Ellen Jacobs tot de nieuwe compositie ‘MADA’, waarin harpiste en performer zichzelf langzaam bevrijden uit een verstikkend keurslijf. Ook het verse ‘C’ van Ward De Jonghe is een repliek op ‘Fidélité’ én een spannende dialoog tussen twee artiesten. Van ongemakkelijk en quasi-psychotisch tot vrij en bruisend van levensenergie: maak je klaar voor een boeiende en emotionele trip.
DIPTYCH
18:00 | 21:30 | Abdijrefter STAM
Wie? Ï Î is Lukas De Clerck (telescopische aulos) en Victor Guaita Igual (altviool)
Wat? De Belgische première van een compositie van Sarah Davachi op een eeuwenoud én splinternieuw muziekinstrument
Ga kijken want Lukas De Clerck verdiept zich al jaren in de aulos, een van de belangrijkste instrumenten uit de Oud-Griekse muziek- cultuur. Een aulos heeft twee speelpijpen met een dubbelriet, en De Clerck bouwde nu zijn eigen variant die telescopisch is. In opdracht van Muziekcentrum De Bijloke en Sonic Acts componeerde Sarah Davachi ‘Diptych’ voor aulos en altviool. Ze speelt daarbij subtiel met klankverschuivingen en microtonaliteit, op de grens tussen harmonie en dissonantie. Het perfecte antidotum voor overprikkeling: je ogen dichtdoen en je laten overspoelen door dit weldadige geluidsbad in de kloosterrefter van het STAM.
SHIMMER
Wie? Marlies Debacker (piano)
Wat? Piano zoals je die nog nooit hoorde
Ga kijken want België werd al snel te klein voor de jonge Marlies Debacker, die vanuit Keulen de grenzen van de pianomuziek verlegt. Pseudo-elektronische klanken, prepared piano, akoes- tische fenomenen: Debacker gebruikt en manipuleert haar instrument zowel in eigen improvisaties als in nieuwe werken van bekende componisten. Nu ze heel even niet op internatio- nale tournee is met haar eigen Trio Abstrakt of met ICTUS en Anne Teresa De Keersmaeker (‘Rain’), geeft ze een zeldzaam concert in haar geboorteland. Zijn wij blij dat ze haar nagelnieuwe klanken in onze eeuwenoude Concertzaal laat weerklinken.
SAFETY LAST SOUNDPAINTING ENSEMBLE
Wie? De Amerikaan Walter Thompson dirigeert het Gentse Safety Last Soundpainting Ensemble
Wat? Dirigent beweegt, ensemble zet instant om in muziek: welkom in de wondere wereld van de soundpainting
Ga kijken want soundpainting is een unieke muzikale taal om live te componeren. De Amerikaan Walter Thompson vond ze uit in 1974 en het Gentse Safety Last Soundpainting Ensemble ging er in 2022 mee aan de slag, in samenwerking met De Bijloke. De uitvinder was zo onder de indruk dat hij op Ear To The Ground live komt soundpainten met de Gentenaars!
ROBERT LANDFERMANN
Wie? Een even vernieuwende als eigenzinnige contrabassist uit Keulen
Wat? Twee keer alleen op contrabas, twee keer in een andere ruimte, twee keer met een andere akoestiek
Ga kijken want Landfermann wint de grootste prijzen (waaronder de Deutscher Jazzpreis in verschillende categorieën), speelt in de grootste zalen (Sydney Opera House, Elbphilharmonie Hamburg) en met de grootste artiesten (Lee Konitz, John Scofield). Improviseren in traditionele jazz of experimenteren in de avant-garde? De bassist doet het allemaal met evenveel passie en finesse. Op Ear To The Ground laat hij zich twee keer inspireren door de specifieke akoestiek van een andere ruimte. Dus hou je oren gespitst en misschien valt je mond wel open.
UNVEILED
Wie? SPECTRA onder leiding van Filip Rathé
Wat? Het gerenommeerde nieuwemuziekensemble brengt een compositie van Ingrid Laubrock, centrale gast op dit festival
Ga kijken want de Duitse saxofoniste die in New York woont, is ook een gevierd componiste. Voor dit werk liet ze zich inspireren door haar vroege ochtendwandelingen in een canyonpark in Santa Barbara, Californië. “Zoals de natuur daar ontwaakt, komen uit de dichte geluidstapijten in ‘Unveiled’ langzaam maar zeker instrumenten en motieven tevoorschijn.” Klinkt als gefundenes fressen voor SPECTRA, dat een thuismatch speelt op de Bijlokesite.
SLOTCONCERT ZERO YEARS KID
Wie? Joachim Badenhorst (klarinet, saxofoon, zang, electronics), Jan de Vroede (gitaar, keyboard), Lennart Heyndels (bas, synth) en Erik Heestermans (drums)
Wat? Badenhorst, een van dé Belgische jazznamen van het moment, gaat als Zero Years Kid volledig loos in zijn eigen muzikale speeltuin
Ga kijken want Badenhorst gaat aan de haal met speelse teksten in zijn moedertaal, impro, pop, experiment, r&b, alles wat in hem opkomt. Laat zo’n inventieve geest ongeremd zijn eigen ding doen in ons gezellige Bijloke Café en je beseft: wij konden ons geen betere afsluiter van Ear To The Ground indenken.